نخجوانی در مراسم تجلیل از چهار نفر از کنترلرهای ترافیک هوایی فرودگاه شیراز که روز یکشنبه برگزار شد، اظهار کرد: این متخصصان اگر لحظهای در بهکار بردن علوم از پیش فرا گرفته خود در واقعه اخیر تردید و تعلل میکردند، امروز باید سوگوار تعدادی از هموطنان خود میبودیم اما با درایت و تعهد این کنترلرها، خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.
وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مراسم تجلیل از این اقدام بزرگ کنترلرهای برج مراقبت فرودگاه شیراز، گفت: امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم چراکه قطعا این رویدادها باعث نگرانی و استرس بسیاری می شود و ما راضی به خطر در هیچ صورت ممکن نیستیم.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاهها گفت: ایجاد هماهنگی بین کنترلر، تجهیزات و خلبان همواره نیازمند آموزش و بروزرسانی است که تحقق این موضوع از اهم اهداف شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است.
کنترلرها آخرین لایه دفاعی صنعت هوانوردی هستند
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها در این مراسم، کنترلرهای ترافیک هوایی را بهعنوان آخرین لایه دفاعی صنعت هوانوردی دانست و گفت: این متخصصان در بسیاری از مواقع بهعنوان آخرین نفر باید مهار کننده حادثه باشند.
محمد الهینیا افزود: کنترلرهای برج مراقبت پرواز فرودگاه شیراز بهحق وظیفه خود را بهنحوی عاشقانه و متخصصانه در سریعترین زمان ممکن انجام دادند، اتفاقی که شبیه آن را پیشتر از سوی کنترلرهای برج مراقبت فرودگاه مهرآباد دیده بودیم.
وی گفت: مراسم تجلیل امروز، هم تجلیل از اشخاص و متخصصان است هم تجلیل از یک رفتار حرفهای، در همین راستا بابت چنین رفتار حرفهای باید شکرگزار بود و با ارائه آموزشهای لازم انتظار استمرار این رفتار را داشت.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها خاطرنشان کرد: نکتهای که نقش کنترلرهای مراقبت پرواز را در صنعت هوانوردی پررنگ میکند، بحث سرعتعمل و دقت در تصمیمگیری است.
شیراز یکی از پر دغدغهترین فرودگاههای کشور است
بهگزارش روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ احمد نیکنام مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاهها در ادامه مراسم تجلیل از کنترلرهای برج مراقبت فرودگاه شیراز، این فرودگاه را یکی از پر دغدغهترین فرودگاههای کشور دانست و گفت: همدلی و اتحاد بین کنترلرهای برج مراقبت پرواز فرودگاه پرترافیک شیراز عامل اصلی موفقیت آن ها در مهار حوادث است.
نیکنام افزود: با توانمند سازی کنترلرهای مراقبت پرواز میتوان علاوه بر مهار سوانح، به احقاق سهم آسمان ایران از پروازهای عبوری پرداخت.
محمد فروزند، سرکشیک تیم کنترل ترافیک هوایی فرودگاه شیراز، در پایان این مراسم ضمن تجلیل از گروه کنترلرهای برج مراقبت فرودگاه شیراز، برای استمرار روند موفقیت آمیز متخصصان این حوزه در فرودگاههای کشور خواستار تامین تجهیزات، آموزشهای بهروز و نیز وجود سیستم گزارشدهی فعالتر شد.
گفتنی است؛ از احمدرضا شیرعلی، یدالله نوروزی، محسن رفیعی و علیرضا حقیقی بهعنوان چهار کنترلر برج مراقبت فرودگاه شیراز که از بروز دو سانحه هوایی در شیراز جلوگیری کرده بودند، توسط مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تجلیل شد.